Monday, November 3, 2008

Debu debu dusta

Di dalam kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu, dua orang anggota UTK dituduh membunuh dan Razak Baginda dituduh bersubahat di dalam pembunuhan wanita Mongolia itu. Seramai 84 orang saksi telah dipanggil oleh pihak pendakwa dalam usaha membuktikan kesnya. Setelah mendengar perbicaraan selama 151 hari, Yang Arif Hakim Datuk Mohd Zaki membuat keputusan untuk memanggil kedua-dua anggota UTK yang dituduh membunuh iaitu Azilah dan Sirul Azhar untuk membela diri. Pendakwa didapati gagal membuktikan kes prima facie terhadap Razak Baginda dan dengan itu beliau dibebaskan.


Walaupun pepatah undang-undang ada menyebut seseorang itu tidak bersalah sehingga didapati bersalah, sejak dikenakan tuduhan bersubahat membunuh, Razak telah dipenjarakan di Penjara Sungai Buluh selama 22 bulan. Permohonannya untuk ikatjamin tidak dibenarkan. Selama tempuh itu, beliau sama seperti banduan lain. Terkurung, digari, berpakaian seragam, terhad berjumpa keluarga dan peguam dan terpisah dari masyarakat. Tidak ada yang istimewa!

Hukuman terhadap tuduhan bersubahat membunuh adalah sama berat dengan hukuman terhadap tuduhan membunuh iaitu gantung sampai mati. Oleh kerana Razak Baginda dituduh bersubahat membunuh, pendakwa mestilah membuktikan samada Razak telah mengarah, memberi imbuhan atau mempunyai pertalian saudara atau kenalan dengan OKT pertama dan kedua sehingga pembunuhan itu berlaku hasil dari apa yang dirancang atau dirangsang oleh Razak. Unsur-unsur ini mesti dibuktikan.


Sebagai orang awam, saksi pendakwa sendiri dari Bukit Aman mengakui Razak tidak mempunyai kuasa untuk mengarah OKT pertama dan OKT kedua yang memang pegawai polis.
Hasil penyasatan juga menunjukkan Razak tidak pernah berjanji untuk memberi sebarang imbuhan supaya pembunuhan ini terjadi. Sebaliknya saksi pendakwa jujur memberitahu mahkamah, Razak malah melahirkan kebimbangan agar wanita Mongolia itu tidak diapa-apakan. Kedua-dua tertuduh pertama dan kedua bukanlah saudara atau sahabat Razak untuk menjadi asas yang memungkinkan mereka membunuh Altantuya untuk Razak.Razak baru diperkenalkan kepada Azilah setelah Razak memohon pertolongan DSP Musa apabila diri dan keluarganya terus diganggu oleh Altantuya sementara Sirul pula, Razak baru pertama kali berjumpa apabila sama-sama ditahan dan dihadapkan dengan pertuduhan di dalam kes ini.


Pihak pendakwa yang diketuai Tun Abdul Majid melaksanakan tugas pendakwaan sepenuh daya mereka dalam usaha meyakinkan mahkamah bahawa ketiga-tiga tertuduh harus dipanggil untuk membela diri. Kesungguhan mereka terserlah apabila rekod panggilan talipon dari talipon bimbit Razak kepada talipon bimbit Azilah yang terlalu singkat (beberapa saat) sedangkan kandungan "perbualan" mereka tidak diketahui, turut dijadikan hujah untuk mensabitkan pertuduhan terhadap Razak. Tambahan pula, selain firma peguam Karpal Singh yang dilantik oleh keluarga mendiang Altantuya, Majlis Peguam juga diberi status pemerhati oleh mahkamah.


Hakim Datuk Mohd Zaki yang mengendalikan kes ini telah memberi cukup kesempatan kepada kedua-dua belah pihak untuk mengemukakan kes masing-masing. Yang Arif bagaimanapun mendapati pendakwa melalui bukti-bukti yang dikemukakan gagal menyangkal affidavit yang telah difail oleh Razak sewaktu membuat permohonan ikatjamin dahulu. Melalui affidavit tersebut, Razak telah menghuraikan hubungan yang pernah terjalin di antara dirinya dengan Altantuya, bagaimana hubungan itu berakhir dan bagaimana dia meminta bantuan polis untuk melindungi keluarga dan dirinya dari gangguan si mati. Affidavit ini kemudiannya telah menjadi sebahagian dari bahan bukti pihak pendakwa. Datuk Mohd Zaki berpendapat saksi-saksi yang dipanggil pihak pendakwa malah memperakui kebenaran beberapa perenggan affidavit tersebut. Oleh yang demikian, Datuk Mohd Zaki berpuas hati untuk membebaskan Razak Baginda dari tuduhan bersubahat membunuh di dalam kes pembunuhan Altantuya.

Sebuah kes jenayah. Itulah hakikat pertuduhan yang dihadapkan terhadap Razak. Dari sudut perundangan, kes yang berprofil tinggi ini telah dibicarakan dengan telus dan adil mengikut prosedur dan peruntukan undang-undang. Keputusan mahkamah telah membersihkan Razak daripada jenayah bersubahat membunuh Altantuya. Di luar mahkamah, beberapa watak pula yang terpalit kotor dengan fitnah yang mereka cipta. Di luar mahkamah, debu debu dusta berpatah memburu mereka.

Razak yang dituduh, Najib yang jadi sasaran. Itulah strategi licik politik pembangkang dalam mengeksploitasi kes ini.Sejak Pilihan Raya Kecil di Ijok lagi, Anwar Ibrahim mendakwa mempunyai cukup bukti keterlibatan Najib dengan Altantuya. Gambar Najib dengan wanita Mongolia itu sengaja diada-adakan. Raja Petra malah sanggup membuat Akuan Bersumpah bahawa isteri Najib terlibat menyaksikan adigan pembunuhan wanita Mongolia itu. Bala membuat Akuan Bersumpah kononnya diberitahu Razak Baginda, Najib mempunyai hubungan sulit dengan Altantuya sebelum membuat Akuan Kedua untuk menafikan Akuan pertamanya. Terakhir SMS Najib dengan bekas peguam Razak disensasikan seolah-olah Najib telah menyalahguna kuasa.

Sebaik sahaja Razak dibebaskan mahkamah, segala tomahan ini kembali di ingatan dan menuntut pertanggungjawaban moral dan di sisi undang-undang. Anwar sering menjaja di mana-mana yang dia punya cukup bukti keterlibatan Najib dengan kes Altantuya. Di sidang akhbar sempena Akuan Bersumpah Bala yang pertama, Anwar tersenyum kambing kegirangan dan sempat memerli Najib yang mahu dihantar sebagai Duta ke Mongolia apabila dia menjadi Perdana Menteri pada 16 September. Kalau benar Anwar ada cukup bukti, mengapa tidak membuat laporan polis dan membantu pihak pendakwa?


Anwar sebaliknya menyalahkan pihak polis dan pendakwa yang menurutnya gagal menjalankan siasatan dan pendakwaan dengan baik. Dalam kes liwatnya terhadap Saiful, Anwar tidak pula meminta supaya siasatan dilakukan dengan baik. Anwar bahkan mendesak supaya kesnya segera digugurkan. Beliau enggan memberi sampel DNAnya kepada pihak hospital sedangkan Razak telah memberi kerjasama penuh kepada pihak polis sewaktu dalam siasatan. Permohonan Razak untuk ikatjamin yang tidak dibenarkan mahkamah, tidak pernah di sebut. Razak diberi gambaran seolah-olah mendapat layanan yang istimewa. Permohonan Anwar untuk ikatjamin sebaliknya dibenarkan dan peguamnya memuji Hakim kerana berlaku adil.


Raja Petra pula dengan Akuan Bersumpahnya telah memberi versi yang berbeda tentang pembunuhan Altantuya. Isteri Najib, Rosmah kononnya berada di tempat kejadian bersama sepasang suami-isteri. Ketika Akuan Bersumpah itu muncul di halaman webnya, RPK dipuji melangit oleh pembangkang kerana keberaniannya. RPK kini dihadapkan dengan pendakwaan di bawah Akta Hasutan dan saman malu dari suami-isteri tersebut. Peguambela dalam kes Altantuya juga dilapurkan akan memanggil RPK sebagai saksi pembela.


Bala yang mendakwa dalam Akuan Bersumpahnya yang pertama, kononnya telah diberitahu Razak Baginda bahawa Najib pernah menjalin hubungan sulit dengan Altantuya besar kemungkinan akan turut berdepan dengan pendakwaan kerana pembohongannya. Akuan Bersumpahnya yang kedua yang menafikan Akuan Bersumpah yang pertama sebenarnya adalah pengakuan yang dia telah berbohong. Razak pula mungkin akan dipanggil sebagai saksi pendakwa.


Najib dikaitkan dengan Altantuya kerana hubungan akrabnya dengan Razak. Apabila Razak dibersihkan oleh mahkamah, segala yang disensasikan terhadap Najib menjadi pudar dan tawar. Sebaliknya giliran RPK dan Bala pula yang akan berada di kandang tertuduh dan berkesempatan untuk membersih nama mereka. Kalau mengikut tradisi di Singapura, mungkin Anwar juga terpaksa berdepan dengan saman malu $100 juta.

No comments: