Sunday, November 16, 2008

Ketuanan yang tersasar

Seandainya kita tidak pernah dijajah Portugis, Belanda, Inggeris, Jepun dan Inggeris lagi, mungkin rupa masyarakat Malaysia jauh berbeda dengan apa yang kita ada harini. Memang dagang santri yang datang berniaga di Melaka tidak hanya berasal dari alam jagat Melayu, bahkan dari benua kecil India, tanah besar Cina dan dunia Arab. Namun kehadiran mereka dalam jumlah yang kecil tidak banyak merubah komposisi masyarakat tempatan yang rata-rata terdiri daripada orang-orang Melayu. Di kalangan semua ketika itu, Bahasa Melayu menjadi bahasa perantaraan. Apabila Sultan Melaka memeluk ugama Islam, orang-orang Melayu telah beramai-ramai ikut serta menganut ugama Islam.


Selepas Melaka dan kemudiannya seluruh negara ditawan penjajah bersilih ganti dari tahun 1511 hinggalah sekitar 1890-an, ciri-ciri masyarakat tempatan sebenarnya tidak banyak berubah. Masyarakat terbanyaknya masih terdiri daripada orang-orang Melayu. Bahasa yang digunakan masih tetap Bahasa Melayu. Adat resam dan budaya tentulah adat resam dan budaya orang-orang Melayu. Walaupun Melaka tidak lagi bersultan sejak jatuh ke tangan Portugis, namun semua negeri-negeri di Semenanjung (kecuali Singapura dan Pulau Pinang yang asalnya sebahagian dari negeri Johor dan Kedah) terus diketuai seorang Sultan. Masyarakat tempatan juga masih berpegang kepada ajaran Islam meskipun penjajah Eropah cuba mengembangkan ugama Kristian melalui penubuhan sekolah-sekolah mubaligh mereka.



Walau bagaimanapun, apabila Inggeris mula memperkenalkan penanaman getah yang dibawa masuk dari Brazil secara besar-besar pada akhir abad ke 19, ramai buruh-buruh dari India Selatan telah dibawa masuk ke Tanah Melayu. Perlombongan bijih timah pula telah membawa masuk buruh-buruh Cina untuk bekerja di lombong-lombong bijih timah di Perak, Selangor dan Negeri Sembilan. Bagi memenuhi agenda ekonomi pihak British, rupa masyarakat tempatan telah mengalami perubahan yang besar. Untuk pertama kali, selain orang Melayu, orang Cina dan India telah menjadi sebahagian besar penduduk Tanah Melayu.



Sebagai pekerja-pekerja kontrak di ladang-ladang getah dan juga di lombong-lombong bijih timah, orang-orang India dan Cina datang dengan maksud untuk mencari pekerjaan bagi membantu keluarga di negara asal mereka. Mereka telah membawa bersama mereka bahasa dan adat resam sendiri. Taat setia mereka masih tetap pada tanah tumpah darah mereka. Oleh yang demikian, mereka lebih terlibat dalam membantu gerakan politik Parti Kongres India dan Parti Kuomintang serta Parti Komunis Cina.



Apabila pihak Inggeris bercadang mengujudkan Malayan Union dalam tahun 1946, orang-orang Melayu telah bersatu di bawah pimpinan UMNO untuk membantah ide tersebut. Konsep Malayan Union cuba menyamaratakan semua penduduk Tanah Melayu tanpa mengambilkira budaya dan adat resam masyarakat tempatan yang sudah berkurun lamanya diamalkan. Selain bantahan meluas di kalangan orang-orang Melayu, kecendrungan beberapa pertubuhan sayap kiri Melayu terhadap gagasan Melayu Raya dan sokongan sebilangan besar penduduk Cina terhadap Parti Komunis Malaya mendesak Inggeris supaya akur dan menggantikan Malayan Union dengan Persekutuan Tanah Melayu dalam tahun 1948.


Selepas Perang Dunia Kedua, kebangkitan gerakan kemerdekaan di Afrika dan Asia telah meledak dengan hebatnya. Inggeris yang bertanggung-jawab membawa masuk orang-orang India dan Cina ke Tanah Melayu merasa terpanggil untuk memastikan adanya kerjasama dan kerukunan di antara kaum sebelum negara ini diberi kemerdekaan. Justru pihak British meletakkan syarat supaya ketiga-tiga kaum berkerjasama, yang mana telah mendorong UMNO, MCA dan MIC menjalin satu kerjasama politik dalam bentuk Parti Perikatan.


Kerjasama di antara kaum di dalam Perikatan ini telah melahirkan satu tolak ansur atau sering disebut sebagai sosial kontrak di mana golongan pendatang telah diberi kerakyatan secara jus soli sementara Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan dan Ugama Islam sebagai ugama rasmi serta kedudukan Raja-Raja Melayu dan hak istimewa orang Melayu telah diperakui di dalam Perlembagaan Persekutuan. Pada hakikatnya sosial kontrak ini adalah satu titik tolak besar dalam sejarah negara apabila pemimpin-pemimpin kaum terdahulu bersetuju untuk mengambil sikap prakmatik dalam menerima realiti yang ditinggalkan oleh sejarah. Lantaran kaum pendatang telah diterima sebagai warganegara dan pada masa yang sama ciri-ciri asal masyarakat Melayu iaitu Bahasa Melayu, Ugama Islam, kedudukan Raja-Raja Melayu dan hak istimewa orang Melayu dikembalikan semula sebagai lambang Malaysia yang merdeka.


Kalau di zaman Pemerintahan Jepun misalnya, Bahasa Jepun dipaksa ke atas masyarakat tempatan, wajarlah setelah merdeka Bahasa Melayu dimertabadkan sebagai Bahasa Malaysia. Begitu juga kalau di zaman penjajahan Inggeris, masyarakat tempatan harus tunduk patuh kepada perintah penjajah atas nama Ratu British, seharusnyalah apabila merdeka Yang DiPertuan Agong didaulatkan sebagai Ketua Negara. Inilah sebahagian dari erti kemerdekaan di mana kita sebagai sebuah bangsa tidak lagi dipaksa atau diperintah penjajah. Kita bebas memilih halatuju dan identiti sendiri. Kitalah tuan di tanahair sendiri.



Konsep ketuanan di negara sendiri ini seperti halnya di negara-negara lain di dunia adalah satu agenda kebangsaan. Di Indonesia, Bahasa Melayu diterima sebagai Bahasa Indonesia oleh seluruh Bangsa Indonesia yang berbagai keturunan. Di Thailand, Raja Thai dijunjung dan dipuja oleh seluruh Bangsa Thai yang berbagai keturunan. Demikian juga keadaannya di tempat-tempat lain di dunia. Di Amerika, Bahasa Inggeris yang dibawa masuk oleh penghijrah-penghijrah awal dari Kepulauan British diterima sebagai bahasa rasmi oleh seluruh Bangsa Amerika walaupun paska merdeka, mereka memutuskan untuk tidak lagi bernaung di bawah Ratu British. Sebaliknya ketuanan mereka dimanifestasikan apabila mereka memilih untuk melantik seorang Presiden sebagai Ketua Negara.



Konsep ketuanan di negara sendiri ini malangnya telah tersasar jauh dari pengertian sebenarnya di Malaysia. Oleh kerana ia berteraskan budaya Melayu, ia disalahertikan sebagai 'Ketuanan Melayu'. Seolah-olah hanya orang Melayu adalah tuan atau orang Melayu sahaja yang boleh menjadi Perdana Menteri. Kalau ini yang dimaksudkan sebagai Ketuanan Melayu, tentulah ia bercanggah dengan Perkara 8 dan Perkara 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan yang tegas menyatakan semua warganegara adalah sama disisi undang-undang dan Yang Dipertuan Agong harus melantik seorang dari kalangan Ahli Dewan Rakyat yang baginda fikirkan boleh mendapat keyakinan majoriti dari Ahli Dewan tersebut.


Sejak zaman Tuanku Abdul Rahman, zaman Tun Razak ketika mana DEB digubal dan kemudian zaman Tun Hussein, agenda memartabadkan ciri-ciri berteraskan masyarakat Melayu ini sebagai lambang Malaysia merdeka masih terpelihara sebagai agenda kebangsaan. Malah Tun Dr Mahathir yang pernah dianggap ultra dan radikal dalam membela nasib orang Melayu juga tidak menimbulkan isu 'Ketuanan Melayu' sebagai modal politiknya. Bagaimanapun apabila Anwar Ibrahim menjadi Ketua Pemuda UMNO, beliaulah yang paling lantang memainkan sentimen 'Ketuanan Melayu' melalui retorika-retorikanya yang bersemangat dalam usaha membina imejnya sebagai pembela orang Melayu. Sejajar dengan pendekatan yang lebih bersifat perkauman ini, suatu ketika Bahasa Malaysia telah kembali dirujuk sebagai Bahasa Melayu.


Kini dalam usaha memikat pengundi-pengundi bukan Melayu, beliau menampilkan sebuah versi baru yang diberi jolokan 'Ketuanan Rakyat'. Kononnya 'Ketuanan Rakyat' bercirikan berbilang bangsa dan tidak bersifat perkauman. Ramai yang terbuai dan asyik dengan omongan beliau sedangkan seperti 'Ketuanan Melayu', 'Ketuanan Rakyat' adalah retorika politik yang songsang dan menyimpang. Sekali lagi, agenda bangsa yang seharusnya dijunjung tinggi oleh semua tanpa mengira keturunan dan ideologi, cuba dipolitikan hanya untuk menggapai cita-cita peribadi.


Kesepakatan pemimpin-pemimpin terdahulu dalam menerima realiti yang ditinggalkan sejarah dan mengembalikan ciri-ciri masyarakat tempatan sebagai lambang bangsa merdeka adalah satu langkah yang jujur dan berani. Rakyat harus sedar dan jangan sampai terperangkap dalam retorika politik perkauman yang rendah dan murahan.

No comments: