Monday, October 6, 2008

Bagai Menunggu Buah Tak Jatuh

Sejak Pilihanraya kecil Ijuk, Anwar telah membangkitkan berbagai isu untuk mencemar kredibiliti kerajaan. Cara dan gaya dia melontarkan persoalan memang menarik, malah memikat. Antara isu yang dibangkitkan ialah isu kes Altantuya, isu kenaikan harga minyak dan isu peralihan kuasa pada 16 september. Dengan kelebihan retorika, beliau nampaknya berjaya mempengaruhi sebahagian besar masyarakat Malaysia . Namun disebalik dramanya yang menyakinkan, timbul tandatanya sejauh manakah kebenaran faktanya?

Persoalan ini jarang berbangkit di kalangan penyokongnya. Mereka terpesona dengan susunan kata-kata gaya Indonesia, terhibur dengan lawak jenaka dan taksub dengan nada emosi tinggi yang membakar jiwa. Setiap persoalan yang dibawa, dihubungkaitkan dengan orangramai dengan penegasan “ini bukan soal Anwar, tapi soal rakyat!” . Hasilnya fikiran kritis tenggelam dalam semangat yang meluap-luap.

Cuba untuk kali ini, kita perhatikan isu Altantuya yang begitu ghairah dibangkitkan. Anwar sebenarnya bukanlah berminat sangat untuk membela perempuan Mongolia itu. Yang dituduh membunuhnya adalah dua anggota UTK dan Razak Baginda dituduh bersubahat di dalam pembunuhan itu . Sejak di Ijok lagi, Anwar nampak potensi besar dalam mengeksploitasi kes ini. Lalu kes yang tidak ada langsung kaitan dengan Najib diberi satu dimensi di mana perempuan Mongolia itu kononnya ada hubungan dengan Najib.

Hubungan akrab Razak Baginda selaku penasihat politik Najib memberi kesempatan kepada Anwar untuk mengaitkan Najib dengan kes ini. Dari saat itu bermulalah tomahan yang dicanang dengan begitu rapi dan didedahkan sebagai skandal Najib dan kononnya beliau ada cukup bukti . Sehingga harini di manakah buktinya?

Bukti yang mampu dihadapkan hanyalah sekeping gambar yang diselewengkan untuk menunjukkan kononnya Najib pernah bertemu Altantuya. Pihak pembangkangpun kemudian malu sendiri untuk menjadikan gambar yang diselewengkan itu sebagai bukti keterlibatan Najib. Orangramai yang mengharapkan bukti dari Anwar bagai menunggu buah tak jatuh! Bila Bala membuat Akuan Bersumpahnya yang pertama dan mengaitkan Najib dengan Altantuya, Anwar tumpang sekaki dan muncul bagaikan manusia paling bahagia pada hari itu. Malangnya, keesokan harinya Bala membuat Akuan Bersumpah Kedua dan menafikan penglibatan Najib seperti yang didakwanya.

Tentulah dengan kenyataan yang bercanggah dalam tempoh waktu tidak sampai 24jam, Bala menarik pesepsi yang meragukan. Namun Anwar dan sekutunya memilih hanya untuk mempercayai Akuan Pertama Bala. Siapakah Bala dan adakah apa yang didakwanya memang dalam pengetahuannya sendiri? Bala hanyalah seorang perisik peribadi yang dilantik oleh Razak Baginda untuk menjaga keselamatan diri dan keluarganya. Bala tidak kenal Najib secara peribadi dan tidak tahu menahu samada Najib ada apa-apa hubungan dengan Altantuya. Keadaan ini tidak dipertikaikan oleh Bala mahupun peguamnya. Bala membuat dakwaan kononnya berasaskan apa yang diberitahu kepadanya oleh Razak Baginda.

Kenyataan Bala itu sebenarnya tak ubah seperti satu kenyataan yang datangnya dari seorang pekerja yang berkhidmat untuk salah seorang yang dekat dengan Anwar. Umpamanya orang gaji Syed Husin atau pemandu Tian Chua yang memburukkan Anwar. Mereka tidak pernah kenal Anwar secara peribadi tetapi mendakwa Syed Husin atau Tian Chua yang memberitahu mereka Anwar terlibat dengan sesuatu skandal. Pada hakikatnya, dakwaan Bala tidak lebih daripada kenyataan jenis ini.

Kalau benar Anwar mempunyai cukup bukti untuk mengaitkan Najib dengan Altantuya seperti yang telah dijajanya di merata tempat sejak Pilihanraya Kecil Ijok lagi, orangramai mula tertanya-tanya, di manakah buktinya? Bagaikan orang mengantuk disorongkan bantal, apabila Bala membuat Akuan Bersumpahnya yang pertama, Anwar tampil bangga di sidang akhbar untuk menempek pada kenyataan Bala dengan sindirin sinis terhadap Najib dan tuduhan liar kepada pihak polis dan pendakwa.

Ghairah dengan sidang akhbar ini yang berjaya menarik perhatian media dalam dan luar negara, penyokong dan sekutu Anwar terpengaruh dan lupa bahawa kenyataan Bala ini begitu rapuh untuk dijadikan sandaran kepada keterlibatan Najib dengan kes Altantuya . Kalau kenyataan jenis ini mahu diterima, bayangkan betapa jauh dan terpesongnya kita dari keadilan yang mereka sendiri laungkan.

Kenyataan Razak Baginda sendiri tentulah lebih penting. Bagaimana kalau Razak mengatakan beliau tidak pernah memberitahu kepada Bala apa yang didakwanya tentang Najib? Anwar dan pengikutnya pasti mengatakan Bala dalam Akuan Bersumpah pertamanya berkata benar dan Razak berbohong. Bagaimana kalau Razak bersumpah dengan nama Allah? Sumpah Razak akan diperlekehkan dengan bermacam-macam dalil dan Bala tetap dianggap benar walaupun dia sendiri dalam Akuan Bersumpah keduanya mengatakan apa yang didakwanya tentang Najib tidak betul. Kan pelik?

Yang jelas Bala bukanlah kenalan atau sekutu Najib yang rapat. Apa yang didakwanya bukan berasaskan pengtahuannya sendiri. Keadaannya berbeda bila Ezam, Nala atau Saiful yang mendakwa mempunyai pengalaman tertentu dengan Anwar. Mereka memang pernah mempunyai hubungan langsung dengan Anwar.

Meskipun berbagai tomahan terus dilemparkan kepada Najib untuk mengaitkan dirinya dengan kes Altantuya, namun sehingga harini tidak ada satu buktipun dapat dikemukakan. Demi menegakkan kebenaran, Najib bersumpah di Permatang Pauh yang beliau tidak pernah berjumpa atau mempunyai apa-apa hubungan dengan Altantuya. Apapun dalil yang dicanang untuk memperkecilkan sumpah tersebut, hakikatnya Najib jelas dalam consciencenya dan beliau berani untuk mengatakan yang hak.

Menjelang Perhimpunan Agung Umno dan peralihan kuasa dari Pak Lah kepada Najib, rasanya percubaan untuk mengaibkan Najib dengan kes Altantuya akan diperhebatkan. Cerita karut yang tak masuk akal dan kadang-kala melucukan disebar luas sebagai permainan politik pembangkang yang belum pernah kita temui sebelum ini. Yang penting bagi mereka, rupa ada gayapun ada. Tatasusila, etika dan kebenaran langsung tidak dihiraukan. Malangnya kerana terkesima dengan Anwar, sekutunya DAP dan PAS sanggup mengorbankan pendekatan perjuangan mereka yang lebih berhemah selama ini dan memilih jalan yang lebih rendah.

No comments: