Tuesday, October 14, 2008

Satu lagi percubaan dari kes Altantuya

Kes pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu sejak mula lagi telah mendapat perhatian khusus PKR sebagai satu "rahmat" untuk dijadikan sasaran terhadap Najib. "Rahmat" kerana "sedekah"pun telah diberi tafsiran yang songsang seperti yang berlaku di Perak. Dua orang anggota UTK dituduh membunuh dan Razak Baginda dituduh bersubahat di dalam kes itu. Hubungan akrab Razak Baginda selaku penasihat politik Najib membuka ruang dan kesempatan yang baik untuk dieksploitasi pihak pembangkang. Sejak itu bermulalah tomahan dan dakyah yang dicanang rapi dalam usaha mengaitkan Najib dengan kes ini.


Semasa berkempen di pilihanraya kecil Ijok lagi, Penasihat PKR Anwar Ibrahim mendakwa mempunyai cukup bukti yang melibatkan Najib dengan kes Altantuya. Anwar berjanji akan mendedahkannya. Namun setelah sekian lama, Anwar masih belum mampu mengemukakan bukti keterlibatan Najib. Sehingga kini Anwar sendiri sekadar tumpang sekaki di atas tuduhan liar orang lain. Janji mendedahkan bukti ini, dan janji-janji lain yang menyusul kemudian dari Anwar (termasuk peralihan kuasa pada 16 september) rupanya hanyalah bagian dari omongan politiknya yang mempersonakan.


Bukti yang mula dihadapkan hanyalah sekeping gambar yang diselewengkan untuk menunjukkan kononnya Najib pernah bertemu Altantuya. Pihak pembangkangpun kemudian malu sendiri untuk mengakui gambar yang diselewengkan itu sebagai bukti keterlibatan Najib. Muncul pula Raja Petra dengan Akuan Bersumpahnya yang sumbernya entah siapa konon isteri Najib, Rosmah bersama sepasang suami-isteri terlibat sama pada malam pembunuhan wanita Mongolia itu. Timbul pula versi Bala yang loklak, sekejap membuat tuduhan Najib ada hubungan seks dengan Altantuya dan kemudian melalui Akuan Bersumpahnya yang kedua menafikan Akuan Bersumpahnya yang pertama. Akuan Bersumpah seterusnya cuba mempersendakan pegangan agama Najib yang kononnya beliau mengamalkan ritual hindu. Kemudian kisah Bala timbul semula dengan khabar angin Rosmah telah membayarnya RM5 juta supaya tutup mulut.


Percubaan menghubungkaitkan Najib dengan kes pembunuhan Altuntuya sehingga kini tidak menjadi kerana asas tuduhan yang dibangkitkan bersandar kepada fitnah semata-mata. Untuk memberi sedikit kredibiliti kepada fitnah ini, ditampilkannya dalam bentuk Akuan Bersumpah. Apalah daya seseorang dalam menangkis fitnah. Najib mengambil sikap berani dengan bersumpah dengan nama Allah di dalam masjid di Permatang Pauh yang beliau tidak pernah berjumpa atau mempunyai apa-apa hubungan dengan Altantuya. Setelah gagal mengemukakan bukti dan hanya menempek pada tuduhan liar orang lain, Anwar sekadar meremehkan sumpah tersebut.


Kali ini perhatian dialihkan kepada penglibatan Najib di dalam penyasatan pembunuhan Altantuya. Menerusi pertukaran maklumat dalam SMS di antara Najib dan bekas peguam Razak Baginda, Najib dikatakan memberitahu peguam tersebut Razak "will face a tentative charge but all is not lost". Persoalan berbangkit kononnya terhadap peranan yang dimainkan Najib di dalam penyasatan pembunuhan tersebut apabila beliau menggunakan perkataan "tentative charge" and "all is not lost". Berlandaskan ini sahaja, tuduhan dilemparkan bahawa Najib telah menyalahguna kuasanya.


Kalau seseorang dituduh mencuri misalnya, mestilah ada barang yang hilang. Niat sahaja atau mesej SMS sahaja tidak boleh dijadikan dalil untuk mengatakan kecurian telah berlaku. Demikianlah juga dengan tuduhan salahguna kuasa terhadap Najib. Kesan dari campurtangan Najib mestilah membawa tuduhan yang lebih ringan terhadap
Razak. Bagaimanapun dalam kes Altantuya, Razak dihadapkan dengan tuduhan bersubahat membunuh wanita Mongolia itu, yang jika sabit kesalahan mesti dijatuhi hukuman gantung sampai mati. Tanpa sebarang campurtangan sekalipun, itulah juga tuduhan paling berat yang boleh dikenakan terhadap Razak.


Dalam satu kes yang baru disebut di Mahkamah Tinggi Shah Alam, seorang doktor yang dituduh membunuh isterinya telah dibenarkan ikat jamin. Mahkamah yang sering dituduh berat sebelah juga telah membenarkan Anwar Ibrahim diikat jamin dalam kes liwatnya yang sedang berjalan. Peguam Anwar yang tidak menyangka permohonannya dibenarkan memuji keputusan hakim kali ini sebagai adil. Dimanakah camputangan Najib apabila Razak Baginda yang dituduh bersubahat membunuh (bukan membunuh) terpaksa merengkok di penjara selama 20 bulan sebagai tahanan reman?


Razak Baginda juga mendapat liputan media arus perdana yang meluas dan menghinanya. Cerita yang disensasikan kononnya Razak telah berkahwin dengan Altantuya di Hong Kong, mereka sudah mempunyai seorang anak, Altantuya telah memeluk agama islam dan bermacam-macam lagi ternyata tidak dibuktikan di mahkamah. Keseluruhan publisiti yang diterima Razak tidak sedikitpun menunjukkan ada tangan ghaib yang melindunginya.


Seperti banduan lain, Razak mendapat layanan yang serupa. Tangannya juga digari, memakai pakaian seragam yang sama, makan makanan yang sama dan dihadkan juga masa bertemu dengan keluarga dan peguam. Pendeknya, Razak tidak mendapat satu apapun yang boleh dikatakan istimewa.


Besar kemungkinan ini bukanlah percubaan yang terakhir untuk mengaitkan Najib dengan kes Altantuya. Namun orangramai mulai sadar, Najib hanya dikaitkan dengan kes ini dalam "perbicaraan di luar mahkamah". Sambil mengharapkan orang akan lupa siapa dahulu yang mendabik dada dia punya cukup bukti, tomahan dan dakyah akan terus direkacipta kerana mereka tidak merasakan sedikitpun bersalah bahawa yang mereka lakukan sebenarnya fitnah.

No comments: