Monday, October 6, 2008

Politik yang lebih berhemah

Hebuh dilaungkan di seantero Negara khususnya oleh penyokong PKR, ‘Suara Rakyat Suara Keramat’. Apabila rakyat memberi kemenangan besar kepada pihak pembangkang pada PRU ke12 yang lalu, BN akur dan menghormatinya. Namun kemenangan BN di Dewan Rakyat juga adalah suara Rakyat yang harus dihormati kalau benar ‘Suara Rakyat Suara Keramat’.

Pas cukup mengerti hakikat ini. BN dan UMNO khususnya membenarkan PAS terus memerintah Kelantan walaupun dengan majoriti satu kerusi. Barangkali kerana itulah apabila isu melompat parti mula timbul untuk membentuk kerajaan Pakatan Rakyat, Mursyidul Am Pas Dato Nik Aziz mengeluarkan kenyataan bahwa yang melompat parti ini “tak serupo manusio”.

DAP juga sejak awal lagi melalui Pengerusinya Karpal mengumumkan pendirian partinya yang menghormati proses demokrasi. Baru-baru ini DAP mengulangi pendirian mereka bahawa mereka “prefer election than defection”. Dan terakhir Naib Pengurusinya, Tunku Abdul Aziz menegaskan bahawa pembentukan kerajaan dengan melompat parti adalah tidak beretika.

Sebenarnya apabila rakyat memilih seseorang dari parti tertentu untuk mewakili mereka di Dewan Rakyat, keputusan rakyat itu adalah satu amanah yang diberi kepada parti. Oleh yang demikian, sekiranya individu yang menang atas tiket parti mahu keluar parti, dari segi etikanya dia harus meletak jawatan dan bertanding semula. Inilah sebabnya mengapa Majlis Peguam mengatakan melompat parti itu meskipun dibenarkan dari segi undang-undang tetapi tidak betul dari segi moral.

Oleh kerana melompat parti tidak mencerminkan hasrat rakyat yang sebenar dalam proses demokrasi dan dianggap tidak betul dari segi moral dan ethik, maka dimana-manapun didunia ahli politik yang menjunjung mesyarakat madani tidak membentuk kerajaan melalui kaedah ini. Sebarang percubaan ke arah ini hanya menunjukkan nilai dan budaya politik rendah yang menjadi pedoman seseorang pemimpin.

Di negara ini, fenomena melompat parti yang nyata adalah sesuatu perbuatan yang tidak bermoral dan berethika telah menjadi pendekatan utama Anwar Ibrahim dalam merialisasikan impiannya menjadi Perdana Menteri. Kehebatannya ialah beliau nampaknya berjaya menghalalkan amalan politik ini tanpa merasa sedikit canggungpun kalau-kalau ia akan mencemar maruah politiknya.

Sejak beberapa bulan yang lalu, Anwar melancarkan perang psikologinya dengan mencanangkan di mana-mana yang beliau pasti akan mengambilalih kerajaan pada 16 September. Kepujian harus diberi kepadanya kerana berjaya meyakinkan banyak pihak. Beliau senentiasa kelihatan serius, tegas dan bersungguh setiap kali membuat kenyataan. Kenyataannya pula diulang berkali-kali di dalam rapat-rapat dan sidang akhbar yang diadakan. Hasilnya ramai di kalangan penyokong pembangkang yang percaya dan tidak kurang di kalangan penyokong kerajaan yang menjadi gusar dibuatnya.

Di sini Anwar berjaya membawa perhatian penyokongnya bersatu dalam satu fokos dan dan bergerak dalam satu semangat, sementara dalam waktu yang sama menimbulkan keraguan di kalangan penyokong BN. Namun kejayaan lebih besarnya ialah apabila orang tertumpu pada soal percaya atau tidak dengan pembentukan kerajaan barunya dan tidak lagi dengan isu melompat parti yang sebelum ini mempunyai konotasi yang tidak bermoral. Pemimpin DAP dan PAS yang awalnya nampak berprinsip dan mahu mengambilalih kuasa dengan cara yang bermaruah bagaikan disihir dengan janji politik Anwar.

16 September akhirnya tiba. Dalam sidang akhbarnya, Anwar tanpa segan silu mengumumkan sudah berjaya mempunyai cukup jumlah MP yang melompat dari BN untuk mengambilalih kerajaan. Senarai nama Ahli Yang Berhormat yang melompat parti tidak dapat diumumkan kononnya takut nanti akan ditahan oleh kerajaan di bawah ISA. Namun beliau mohon untuk berjumpa dengan Pak Lah untuk membincangkan soal transisi kuasa yang aman dan teratur. Oleh kerana Pak Lah enggan berjumpa, beliau menuntut supaya sessi tergempar Parliament diadakan selewat-lewalnya 23 September untuk beliau mengusulkan undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri.

Dari satu isu moral mengenai pengambilan kuasa yang sebenarnya menemplak suara rakyat,tanpa disadari kita berdepan pula dengan temberang politik lagak penjual ubat jalanan.Bedanya tokoh politik berbicara soal siasah dan kenegaraan.Janjinya, menifestonya dan wawasannya jadi pegangan umah yang dipimpinnya.

Kalau memang benar akan berlaku peralihan kuasa seperti yang dijanjikan pada 16 September, tentulah ia melibatkan perubahan polisi dan dasar kerajaan. Natijahnya, ahli perniagaan dan para pelabur mengambil sikap tunggu dan lihat. Akhirnya setelah berlanjutan tentu membawa kesan negatif pada pertumbuhan ekonomi dan kesejahteraan rakyat.

Alasan Anwar tidak dapat mengumumkan senarai Ahli Parlimen yang melompat parti kerana takut ditahan di bawah ISA sangat meremehkan kematangan fikiran rakyat. Surat beliau yang ditandatangani bersama pimpinan Pakatan Rakyat kepada Perdana Menteri juga jauh berbeda dengan apa yang didakwa sebagai permohonan satu transisi kuasa yang aman dan teratur. Ringkasnya propaganda politik Anwar kali ini mengecewakan banyak pihak termasuk penyokong Pakatan Rakyat sendiri.

Rasanya tidak berlebihan kalau rakyat terbanyak di negara ini mengharapkan politik yang lebih berhemah dan bukan sekadar laungan atau slogan semata-mata. Suara Rakyat Suara Keramat mesti didokong oleh setiap yang menjunjung masyarakat madani.

No comments: